Meer informatie volgt binnenkort: Meld je aan voor de nieuwsbrief
Lesmateriaal
Het lesmateriaal staat altijd handig naast de video’s waarmee je werkt zodat je snel toegang hebt tot je leermiddelen.
Bladmuziek
Hier tref je alle liedjes aan in notenschrift van de desbetreffende periode (leerlijn) of thema (module).
Liedjes clips
Hier staan alle video’s met liedjes uit de desbetreffende periode of thema op een rij.
Lesboek docent
Per periode of thema zijn alle video’s uitgeschreven als lesmateriaal (per lesvideo één A4). Hiermee kan de leerkracht/ vakdocent de inhoud differentiëren en aanpassen aan het niveau van zijn leerlingen en eigen mogelijkheden.
Muziekwerkboek leerlingen
Dit werkboek beslaat een heel schooljaar en bestaat uit aanvullend, verdiepend lesmateriaal. Aan het eind van het schooljaar heeft ieder kind een waardevol eigen muziekboek met daarin alles wat ze hebben geleerd. Zo ervaren de leerlingen muziek (wat natuurlijk leuk is!) ook als een serieus vak.
Leskaarten
Uitprintbare leskaarten die in de klas gebruikt kunnen worden om actief met de kinderen muzikale spelletjes te doen.
Scholing
Om nog beter te kunnen werken met de methode en het vak muziek, bestaat er een scholing die gegeven wordt door de makers van deze methode.
Kort overzicht van de inhoud van de videolessen van per schooljaar in de leerlijn.
Groep 1/2 Sprookjes en verhalen
Er zijn 2 video’s per week. Hier worden de kinderen voor het eerst ondergedompeld in de muzikale wereld. Luisteren, zingen en beleven staan centraal met als leidraad kinderboeken en verhalen zoals:
P1: Het beste boodschappenboek. Nop het Narretje beleeft avonturen met de Koning en Koningin die nog nooit boodschappen hebben gedaan!
P2: De Prins van Koravië. Een prins die zijn stem verliest en wordt geholpen door een muzikale dokter, een dirigent. Als de Prins weer kan zingen doet het hele volk mee. En de kinderen ook!
P3: Kareltje en Sjonnie deel 1 . Kareltje de hamster en Sjonnie de giraffe zijn de allerbeste vrienden. Elke avond als de dierentuin dicht is gaan de hekken open en maken ze van alles mee.
P4: Kareltje en Sjonnie deel 2.
Groep 3 Muziek en taal
Iedere dag één video omdat hier de fundamenten worden gelegd waarin de volgende jaren op wordt verder gebouwd. Er wordt een koppeling gemaakt met het vak lezen en schrijven.
P1: De Voorleesfee leest voor! Als de Voorleesfee een ongeluk krijgt neemt de leerkracht haar rol over! Een thema voor de Boekenweek want boeken en lezen staat centraal.
P2: Feest! Barbe is jarig, Sint is jarig, er wordt een kindeke geboren en wie is er jarig in de klas? In welke muziekstijl: jazz, klassiek, rock… wil je toegezongen worden? Sinterklaas, Kerst en verjaardagen vormen de inhoud.
P3: Letters zijn geluid! Aan de hand van spelletjes met letters en woorden leren de kinderen hun eerste ritme- en melodienoten. Wat is je lievelingsletter en maak een muzikale letterketting. Ze bedenken hun eigen tekst op muziek.
P4: De Brievenbus. De kinderen maken kleine composities die ze op de brievenbus doen voor hun oma.
P5: De voorstelling. Kinderen beleven online de voorstelling van De Brievenbus en doen actief mee in de klas (ca. 30 minuten).
Groep 4 Ritmes en instrumentale oriëntatie
Er zijn 5 video’s per twee weken. Thema 1: maat en ritme. Kinderen leren ritmes klappen en spelen met bodypercussie. Thema 2: het kennismaken met verschillende instrumenten. Ze zingen en ‘luchtspelen’ mee met professionele muzikanten in de video’s.
P1: Clapping games 1. Ritmes spelen, zingen, componeren met de liedjes: I’m a Ford, Hi Low en Jimba.
P2: Clapping games 2. Is het vervolg op Clapping games 1 met leuke nieuwe liedjes als het Roverslied en het Talentlied.
P3: Kies je instrument 1. Iedere week zijn er 3 video’s rond één instrument: viool, klarinet, drums, toetsen en cello. Laatste week is tutti!
P4: Kies je instrument 2. Deze periode staan basgitaar, gitaar, trompet, accordeon en percussie centraal. In de laatste week reflecteren de kinderen en kiezen ze welk instrument ze het mooiste vonden.
P5: Open dagen. Hier wordt de buitenschoolse muziekeducatie onder de aandacht gebracht van de kinderen en hun ouders. Een koppeling tussen de binnenschoolse en buitenschoolse muziekeducatie.
Groep 5 Spelen op instrumenten
Er zijn 5 video’s per twee weken. De kinderen gaan zelf ritmes spelen. Zij doen dat met bodypercussie, emmers en zelfgemaakte instrumenten. In de video’s wordt er een muzikale wereldreis gemaakt en komen we allerlei verschillende stijlen tegen.
P1: Alles is een instrument 1. Zangeres Barbe en drummers Achim en
Marijn nodigen de kinderen uit om mee te doen met hun band. De
kinderen worden uitgedaagd om te improviseren.
P2: Alles is een instrument 2. Vervolg op deel 1, de kinderen maken
kennis met elektronische beats en leren die programmeren.
P3: Ritmes rond de wereld 1. Berend Botje is een beroemde zeevaarder
die overal waar hij komt leert spelen op de instrumenten van het land.
In Brazilië op sourdo, claves, tamboerijn en agogo. In Afrika op de
djembé. We leren verschillende ritmes samen spelen.
P4: Ritmes rond de wereld 2. Vervolg op deel 1. Nu landt Berend Botje in
Marokko en speelt op de Arabische darbuka. Hij besluit zijn reis in China.
De kinderen voegen 5 melodienoten toe aan de ritmes.
P5: De voorstelling. Kinderen nemen online deel aan de voorstelling
waarin ze de reis van Berend Botje meebeleven. Ze spelen alle ritmes
mee en zingen de liedjes uit de verschillende landen (ca. 30 minuten).
Groep 6 Muziek en cultuur
Er zijn 5 video’s per twee weken. We leren Lula Dawa kennen, een meisje uit een andere cultuur. Kinderen zingen haar verhaal. Tekst leren schrijven en samenzang worden ontwikkeld.
In periode 3 en 4 maken we kennis met Lilian uit Brazilië die ons leert noten lezen.
P1: Lula Dawa 1. Lula komt als 4 jarig meisje uit een hele andere
cultuur naar Nederland. Alles is anders… In liedjes zingt ze samen
met de kinderen hoe lastig het was om te wennen in een nieuw
land en over haar oude vaderland.
P2: Lula Dawa 2. Vervolg op deel 1. Het tweede deel van het
verhaal van Lula heeft ze haar ‘draai’ gevonden in Nederland en
zingt samen met haar vriendin Barbe hoe dat is gegaan.
P3: Noten lezen met Lilian 1. Lilian komt als 23 jarige studente uit
Brazilië naar Nederland. Ze gaat muziek studeren maar kan geen
noten lezen, dat was even schrikken. Nu kan ze het wel en wil het
daarom heel graag aan de kinderen leren.
P4. Noten lezen met Lilian 2. Vervolg op deel 1. Lilian vertelt over
haar oom João uit Brazilië en deelt met de kinderen de rijke muziek
van dat land in ritmes en swingende liedjes. Samba!
Groep 7 Wereldliedjes
Er zijn 2 video’s per week. Elke periode staat er een land centraal met een karakteristiek lied. De kinderen leren niet alleen nieuwe muzikale vaardigheden maar ook dingen over de cultuur, taal en instrumenten.
P1: De wereldliedjes 1 en 2. Dit thema bestaat uit 12 video’s. Het liedje
Katyusha uit Rusland en Un Poquito Cantas uit Spanje.
P2: De wereldliedjes 3 en 4. Het liedje Sakura uit Japan en Oh Susanna
uit Amerika.
P3: De wereldliedjes 5 en 6. Het lied Girl from Ipanema uit Brazilië en
volksmuziek uit Duitsland.
P4: De wereldliedjes 7 en 8.
Groep 8 Popmuiek, maak je eigen hit!
Er is 1 video per week. Popmuziek staat centraal. Bekende stijlen en iconische
songs zijn uitgangspunt. De kinderen schrijven hun eigen hit, eigen teksten en maken hun eigen moves.
P1: Maak je eigen hit! 1 en 2. Per week is er één video van ca. 20 minuten.
Hit 1. HAPPY! van Pharrell Williams wordt onze hit CRAZY!
Hit 2. LOVE YOURSELF van Justin Bieber wordt ZOEK HET LEKKER ZELF UIT!
P2: Maak je eigen hit! 3 en 4.
Per week is er één video van ca. 20 minuten.
Hit 3. OLD TOWN ROAD van Lil Nas X wordt NEW TOWN KIDS!
Hit 4. THREE LITTLE BIRDS Bob Marley wordt LITTLE BILLY!
Bij de bovenstaande voorbeelden zijn we uitgegaan van de doorgaande leerlijn. Het materiaal voor de moduleversie is hetzelfde maar hier kun je je eigen route en tempo bepalen.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de website en zal vanaf half april in de lucht zijn.
Jullie geduld wordt nog even op de proef gesteld en hopen jullie dan te mogen begroeten en de kans te geven om al het lesmateriaal uit te gaan proberen.
Hartelijk groet
Namens het MuziekOnline – team
Hans van de Veerdonk
Ronald Schmitz
Powered by Muziekschool Amsterdam